توت سیاه می‌تواند به فعال شدن چربیهای قهوه‌ای وکاهش وزن کمک کند

30 اکتبر 2016- محققان چینی در یک مطالعه‌ی جدید نشان دادند یک ترکیب طبیعی در توت سیاه(Mulberry) می‌تواند کلید درمانهایی جدید برای چاقی باشد. محققان یک ماده‌ی طبیعی بنام Rutinرا در توت سیاه یافتند که با فعال نمودن چربیهای قهوه‌ای می‌تواند متابولیسم بدن را تقویت کرده و منجر به کاهش وزن شود.

توت سیاه میوه‌ی درختی است که متعلق به خانواده‌ی Moraceaeیا گزنه است. این میوه دارای طعم شیرین و دلخواهی است و تصور می‌شود که دارای  فواید فراوانی از جمله کاهش کلسترول، بهبود قند خون و کاهش خطر سرطان باشد.

چاقی تبدیل به یک معضل جهانی شده است، تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا از هر 3 فرد بزرگسال یک نفر و از هر 6 کودک و نوجوانان یک نفر با چاقی در چالش است، چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، سکته‌ی مغزی و برخی انواع سرطان می‌شود.

 در حالیکه تاکید زیادی به تغییر شیوه‌ی زندگی مانند اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی به عنوان استراتژیهای اولیه برای مقابله با چاقی شده است اما این تغییرات ممکن است برای برخی  افراد  کافی نبوده و به روشهای درمانی جایگزینی نیاز داشته باشند.

یکی از نویسندگان این تحقیق پرفسور Wan-Zhu Jinاز موسسه‌ی جانورشنایی آکادمی علوم چین و همکارانش به بررسی تأثیرات متابولیکی ماده‌ی Rutinبا هدف کمک به کاهش وزن پرداختند، Rutinعملکردی مشابه با سرما در فعال سازی بافت چربی قهوه‌ای دارد. نتایج این تحقیق درمجله‌ی FASEBمنتشر گردید. محققان Rutinرا به میزان یک میلی گرم در میلی لیتر به آب آشامیدنی دو گروه از موشها  افزودند. یک گروه از موشها با دستکاری ژنتیکی، چاقی شده بودند، درحالیکه گروه دوم به چاقی ناشی از تغذیه مبتلا بودند. هر دو گروه با رژیم غذایی معمولی در طول تحقیق تغذیه شدند.

در هر دو گروه از موشها، Rutinسبب فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای (BAT) گردید که نتیجه‌ی آن افزایش مصرف انرژی، هموستازی بهتر گلوکز- تعادل بین انسولین و گلوکاگون در حفظ مقدارقند خون درمحدوده‌ی نرمال- و کاهش چربی بدنی بود.

بافت چربی قهوه‌ای از طریق سرما فعال می‌گردد که موجب افزایش سوزاندن انرژی و تولید گرما می‌شود. به گفته‌ی محققان، Rutinهمانند سرما می‌تواند آبشار پیام رسانی ویژه‌ای را فعال کند که منجر به افزایش فعالیت ژنی بنام UCP1و افزایش تعداد میتوکندریها در بافت چربی ‌گردد. علاوه بر این محققان دریافتند که Rutinتشکیل سلولهایی که شبیه به سلولهای چربی قهوه‌ای هستند را در بافت چربی زیر پوست در هر دو گروه از موشهای چاق تحریک می‌کند.

 بر اساس این نتایج دکتر Jinو همکارانش به این نتیجه رسیدند که Rutinممکن است بتواند یک روش جدید درمانی را برای چاقی و سایر بیماریهای مرتبط با اضافه وزن ارائه دهد.

 اثرات مطلوب Rutinبر بهبود متابولیک به واسطه‌ی فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای، توجه به این ماده  را به عنوان درمانی بالقوه برای چاقی و بیماریهای مرتبط با آن از جمله دیابت به خود جلب کرده است. در این راستا، یافتن فعال کننده‌های ایمن بافت چربی قهوه‌ای، برای مقابله با چاقی و بیماریهای مرتبط با آن یکی از اهداف محققانی است که در این زمینه مشغول پژوهشند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/313778.php